Wat is bidden tot God, welke rol speelt het gebed en hoe belangrijk is het?Bidden 5 Groot

- Het belang van het bidden laat zich kort gezegd als volgt uitdrukken:

- Het bidden is de geestelijke ademhaling van ons leven.

- Het bidden is de sleutel tot de hemel.

- Het bidden is de uiting van ons geloof.

- Het bidden tekent onze relatie met God

- Het bidden is de belangrijkste uiting van onze dankbaarheid.

God wil gebeden worden

Bidden is het spreken van ons tot God, het naar Hem toegaan, Hem aanspreken op grond van zijn beloften, Hem aanroepen.

In de Bijbel wordt op veel plaatsen gesproken over het aanroepen van God. Psalm 141:1 "HEER , u roep ik aan, kom mij te hulp, luister naar mij nu ik tot u roep". Jeremia 33:3 "Roep mij aan, en ik zal je antwoorden ". Romeinen 10:13 en Handelingen 2:21 "Dan zal ieder die de naam van de Heer aanroept worden gered”.

God wil ook door ons gebeden worden. Matteüs 6:9 "Bid daarom als volgt: Onze Vader in de hemel, laat uw naam geheiligd worden". Romeinen 12:12 "Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervindt, en bid onophoudelijk". 1 Tessalonicenzen 5:17 "Bid onophoudelijk". 1 Timoteüs 2:2 "Bid voor alle koningen en gezagsdragers". Jakobus 5:16 "Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen".  In de vertaling NBG51 staat veelal "Bidt en u zal gegeven worden". In de NBV "Vraag en er zal je gegeven worden". Dit vragen staat altijd in de context van "Als het uw wil is", want God alleen weet wat goed is voor ons. Zo is bidden niet een bediend worden op onze wensen. God is onze Vader die weet wat wij wanneer nodig hebben. Een voorbeeld daarvan is het gedicht "Een verhoord gebed".

Bidden moeten we leren

Bidden is eenvoudig. God hoort naar ons zoals we zijn. We hoeven ons niet anders voor te doen. Een omhaal van woorden is evenmin nodig. Zelfs zonder woorden weet God wat wij tegen Hem willen zeggen. God is zondermeer blij als wij in gebed met Hem in contact zijn. Zo heeft Hij het vanaf de schepping bedoeld. Dus gaan wij in kinderlijk geloof tot God bidden. En toch zijn er vele obstakels die dit eenvoudig bidden in de weg staan. We zitten onszelf in de weg, worden afgeleid, satan grijpt van alles aan om ons van dit bidden af te houden, we weten niet naar behoren wat we zullen bidden, en ga zo maar door. Het bidden vergt daarom ook onze volle inzet. Als de heilige God zegt "Roep Mij aan", vraagt dat ook om onze inspanning, ons oefenen in het bidden. Onze Heer Jezus Christus heeft, toen Hij op aarde was, ons niet voor niets het bidden willen leren door ons het "Onze Vader" te geven. Dit gebed lees je in document "Het Onze Vader".                                                                                                                    

Onderwijs over het gebed

Het belijdenisgeschrift "De Heidelbergse Catechismus" geeft ook onderwijs over het bidden. In de hoofdstukken 45 t/m 52 wordt aangegeven waarom het gebed nodig is, hoe God graag ziet wat we bidden en wat de betekenis is van de onderdelen van het "Onze Vader". Zie voor dit onderwijs document "Het gebed HC".

Inhoud van het gebed

Wij bidden tot God in alle vrijmoedigheid, maar vooral ook met eerbied en ontzag. Het is eigenlijk een wonder dat wij als gewone mensen contact kunnen hebben met de God die hemel en aarde heeft gemaakt. Dat wij vertrouwelijk met deze heilige God om kunnen gaan en Hem al onze problemen, verdriet, zorgen en blijdschap kunnen voorleggen. Geweldig dat dit mag. In ons bidden geven we Hem dan ook alle dank en eer. De Bijbel geeft veel voorbeelden van het eren van God. Psalm 145: 10-11 "Laten al uw schepselen u loven, HEER, en uw getrouwen u prijzen. Laten zij getuigen van de luister van uw koningschap, spreken over uw machtige werken". Rom. 11: 33 en 36. Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen. Alles is uit Hem ontstaan, alles is door Hem geschapen, alles heeft in Hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid". In ons bidden kunnen we aansluiten bij deze en andere oproepen om God te danken en te eren. Het geheel van de gegevens in de Bijbel over ons bidden en het toelichtend onderwijs in de Heidelbergse Catechismus, brengt ons tot het inzicht welke elementen tot de inhoud van ons gebed zouden kunnen behoren. Het document "Inhoud van ons bidden" geeft hiervan een overzicht. Afhankelijk van de omstandigheden waarin we bidden, zullen die elementen al dan niet een plaats krijgen in het gebed van dat moment.

Bijbel_5.jpg

Bijbelteksten die ons bemoedigen om te bidden

Als afsluiting van deze geloofsinformatie over het gebed, volgen hier een aantal gedeelten uit de Bijbel ter bemoediging voor ons bidden. De teksten komen uit de NBV (Nieuwe Bijbelvertaling 2004). Welke tekst spreekt het meeste aan? Ook hier geldt wellicht dat dit afhankelijk zal zijn van de omstandigheden waarin we op dat moment verkeren. Laat je in alle situaties bemoedigen!

1. Matteüs 6:6-8

Als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen. Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden. Doe hen niet na! Jullie Vader weet immers wat jullie nodig hebben, nog vóór jullie het hem vragen.

2. Matteüs 7:7- 8

Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan.

3. Filippenzen 4:6-7

Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.

4. Romeinen 8: 26

De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten.

5. 1 Johannes 3:21-22

Geliefde broeders en zusters, als ons hart ons niet aanklaagt, kunnen we ons vol vertrouwen tot God wenden en ontvangen we van hem wat we maar vragen, omdat we ons aan zijn geboden houden en doen wat hij wil.

6. Jakobus 1:5-6

Komt een van u wijsheid tekort? Vraag God erom en hij, die aan iedereen geeft, zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven. Vraag vol vertrouwen, zonder enige twijfel.

7.Efeziërs 3:20-21

Aan hem die door de kracht die in ons werkt bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij vragen of denken, aan hem komt de eer toe, in de kerk en in Christus Jezus, tot in alle generaties, tot in alle eeuwigheid.

Eén reactie

  • Prachtige samenvatting van wat de Bijbel ons hierover leert. Ook een bemoedigende samenvatting van wat je - inderdaad - al lang wel weet, Maar zo staat het allemaal nog eens compact op een (prachtige) rij. Dankjewel, Henk!